torsdag 21 mars 2013

En av övningarna som ingår i den Medicinskayogan är Pulsmeditation

Tisdagsgruppen med aktiva seniorer


8:e veckan med aktiva seniorer

Här ser ni en av övningarna som ingår i den medicinska yogan. Den så kallade pulsmeditationen
Att lära sig att meditera ingår i medicinskayogan. Meditera kommer av latinska ordet "meditare" och som betyder att gå mot centrum. Att stilla sitt sinne, att skapa lugn och avspänning ett mycket bra sätt att minska stress och oro. Att meditera ger oss mer positiva tankar och mer energi

Så här går pulsmeditationen till
  • Sätt dig bekvämt och låt den ena armen vila mot ditt ben eller ett armstöd
  • Ta din andra hands pekfinger och långfinger och leta på insidan av handleden efter dina pulsslag
  • När du väl hittat pulsen så lägg fokus på hur den slår och för varje slag säger du ett mantra tyst för dig själv 
  • Vi använder oss här av mantrat "Sat Nam" som betyder jag är eller jag är sann
  • Att upprepa ett ord/mantra gör det lättare att fokusera och låta tankarna som kommer få komma och sedan gå iväg igen för att vi åter kan återvända till pulsen
  • Det behövs upprepning och träning precis som med allt annat nytt som ska läras. Alltså om och om igen
  • Enkel och skön meditationsövning som kan göras från 10 min till 60 min per dag 
Lycka till och pröva denna enkla meditation som kan utföras av alla även nybörjare!

Ett stort tack till gruppen Aktiva seniorerna!

 Som i tisdags gjorde sin sista och 8:e gången hos mig på denna kurs omgång
Ni är hjärtligt välkomna tillbaka till höstens fortsättningskurs!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar