lördag 10 augusti 2013

Sockerfri = minus socker och mjöl, funkar det?


 
Jag får ofta frågan när jag talar om att jag inte äter socker eller mjöl men vad äter du då???
Hur ser era måltider ut?  Inga konstigheter alls tycker jag, vi äter precis som tidigare bara att vi har plockat bort all mjölmat såsom bröd och pasta.För oss är det medvetet val att plocka bort just socker och mjöl av den anledningen att det innehåller inga som helst näringsämnen, ger upp hov till inflammatoriska processer i kroppen och är bara snabb energi som gör att vårt blodsocker skjuter i höjden för att sedan dala igen upp som en sol och ned som en pannkaka.Tänk på maträtten pannkaka , många säger att det äter vi inte så ofta för det är bara bukfylla ja just det innehåller mjölk, ägg och mjöl. Tänk då vad innehåller pasta???? Och vad innehåller bröd???  Då kanske pannkaka är bättre än både bröd och pasta eftersom det inehåller ägg eller???  Resultatet efter intag av dessa är för många stinda och svällda magar och en trötthet efter maten. Så varför äta något som inte är bra. Jag vill få i oss bra mat med mycket näringsämnen, antioxidanter och vitaminer. Inte en massa tillsatser och E-ämnen utan naturliga produkter. Undvika halvfabrikat och laga sin egna mat så ofta vi kan. Intressant och spännande med mat debatten alla får göra som dem själva vill. Men kunskap är hela tiden en färsk vara och vi påverkas både medvetet och omedvetet. När det kommer något nytt som får oss att ändra uppfattning och omvärdera djupt rotad tro och kunskap så tar det både tid och kraft och kan framför allt vara jobbigt. Man ska vara kritisk och inte svälja allt nytt med hull och hår utan ta in från flera håll och vända och vrida. Men låt alla göra som dem själva vill och jag vill absolut inte pracka på någon att just mitt val är det bästa. Så åter igen låt oss disskutera och argumentera!! Och så njuter vi av all god och bra mat som finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar