torsdag 3 januari 2013

Att reflektera över året 2012 och sedan planera för 2013!

Som jag har skrivit tidigare så tycker jag om den här tiden på året. 
En skön tid att reflektera över det gångna året 2012. Hur såg det ut, vad gjorde vi, vad blev som vi hade planerat, vad blev annorlunda, bra och mindre bra händelser och hur har vi mått. Hur har vi tagit hand om oss själva, våra nära och kära, våra medmänniskor. Många frågor som man kan ställa till sig själv. Att sammanfatta, reflektera och sedan få knyta ihop säcken, ställa undan den och lämna den bakom sig är något positivt och bra för man kan ändå inte ändra innehållet i den.

Att sedan få öppna upp en helt ny säck är en skön känsla. 
Att fundera på vad ska vi fylla den med , vad vill vi göra det här året, vad ska vi utveckla och bli bättre på. Vad ska vi få längta efter, vad ska vi jobba och sträva emot. Vi brukar skriva ner allt detta i en speciell bok som vi har och bryta ner det till verkliga saker som går att genomföra. När man har skrivit ner en tanke så blir den genast mer hanterbar och enklare att förverkliga.

 För det är ju ändå vi själva som håller i ratten och då vill jag veta vart jag är på väg och veta någorlunda vart jag ska köra. Man kan alltid ta ut en färdriktning men sedan så hamnar man alltid på små avtagsvägar under färdens gång det är min egna uppfattning. Så om man når slut destinationen vet man inte alltid och det är det som också är spännande. För hur mycket man än planerar så gäller det att hela tiden också vara här och nu och veta att saker hela tiden är föränderliga.

 Så lycka till med era reflektioner och kommande mål! 
2013 kommer att bli ett skönt och positivt år är min spontana känsla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar